Eldorado

Optimering af supply chain er afgørende for fremtidig vækst

Digitalisering er udnævnt til en ”Must win battle”, i Eldorados fremtidige strategi. Det betyder bl.a. et ERP-mæssigt kvantespring fra nuværende AX 2009 til Microsoft Dynamics 365 Supply Chain – forstærket af en række Axcite specialmoduler.

"Målet er at kunne honorere alle kunders krav til vores digitale set-up og sikre en vækst på 10 procent årligt,” siger CEO Per Lausen.

Digitalisering er udnævnt til en ”Must win battle”, i Eldorados fremtidige strategi. Det betyder bl.a. et ERP-mæssigt kvantespring fra nuværende AX 2009 til Microsoft Dynamics 365 Supply Chain – forstærket af en række Axcite specialmoduler.

"Målet er at kunne honorere alle kunders krav til vores digitale set-up og sikre en vækst på 10 procent årligt,” siger CEO Per Lausen.

CEO i førende nordisk B2B handelsvirksomhed: ”Optimering af supply chain er afgørende for at vores vækststrategi lykkes” 

Digitalisering er udnævnt til et ”Must win battle” i Eldorados strategi frem til 2025. ”Slaget” er i gang på flere fronter: ERP-mæssigt tages et kvantespring fra AX 2009 til Microsoft Dynamics 365 Supply Chain – forstærket af specialmoduler. Samtidig opgraderes e-handelsløsningen, og et nyt PIM-system introduceres.

”Vi går fra at være alt for meget analoge til at blive betragteligt mere digitale. Målet er at kunne honorere alle kunders krav til vores digitale set-up og sikre en vækst på 10 procent årligt,” siger CEO Per Lausen.

Han er anden generation i den ejerledede virksomhed, der startede med en dyrehandel i Haderslev i 1963. I dag er Eldorado en af de førende nordiske sourcing- og servicevirksomheder inden for artikler til kæledyr, hest og rytter med 35.000 varenumre i sortimentet.

Bredana Axcite er valgt som samarbejdspartner på ERP. Det skyldes ikke mindst Bredana Axcites speciale i B2B handel og supply chain.

”Der er ingen tvivl om, at vores supply chain er afgørende for, at vi lykkes”, siger Per Lausen.

Branchefokus er imidlertid ikke den eneste årsag til valget af Bredana Axcite. De enkelte konsulenters forretningsforståelse og dybe viden og erfaring inden for området spiller også en stor rolle:

”Vi tog nogle referencer på Bredana Axcite, og indtil videre er min fornemmelse blevet bekræftet; konsulenterne har fra starten haft en forståelse af vores forretning. Vi taler i øjenhøjde, og de formår at udfordre os,” siger Per Lausen.

Eldorado blev startet som familievirksomhed i 1963, og er i dag fortsat ejer-ledet med 2. generation ved roret, ved sønnen Per Lausen og datteren Pernille Lausen. 

Partnerne lægger hånden på kogepladen

I sommeren 2023 er den agile implementering i fuld gang, og der er aftalt et relativt hurtigt udviklingsforløb med forventet drift i april 2024.

Eldorado har indtil nu været kunde hos en meget stor ERP-leverandør og også hos et mindre hus. Erfaringerne herfra er blandede, og der er ingen tvivl om, at Per Lausen nu stiller væsentlig højere krav til sin samarbejdspartner:

”Det er rigtig rart med en leverandør, der bevæger sig hurtigt på fødderne, siger Per Lausen og fremhæver videre betydningen af, at Bredana Axcite er partnerdrevet.

”Partnere fra Bredana Axcite, er selv til stede på vores møder og lægger hånden på kogepladen i forhold til at få tingene til at lykkes. Vi er på samme side!” siger Per Lausen.

Det har han ikke oplevet før, hvor Eldorado har følt sig ”kørt meget rundt i manegen”.

”Vi har selv skullet følge op på mange ting. Nu er det min forventning og oplevelse i samarbejdet med Bredana Axcite, at ansvaret for opfølgningen ligger hos leverandøren.

Men kunden skal også ”levere”…

”Vi har et virkelig godt samarbejde om projektet, hvor vi får ”lektier” for og skal være forberedte til vores møder. Det output, vi forventer, bliver kun så godt som det input, vi giver,” siger Per Lausen.

Bredana Axcite har bred og dyb ekspertise i B2B handel og supply chain. Plukning optimeres gennem integration mellem Kardex lagerautomater og Dynamics 365 Supply Chain.

Det får lagermedarbejder Benny Clausen og hans kolleger stor glæde af. 

Konsulenterne er gode til at tale ind til vores medarbejdere

Udvikling og implementering af Dynamics 365 Supply Chain er en gennemgribende forandringsproces for Eldorados medarbejdere. Eldorado går fra en meget tilrettet løsning til fortrinsvis standard funktionalitet, og der udvikles kun specielle løsninger, hvis det giver fordele og værdi i forhold til Eldorados kerneforretning.

”Standard er en game changer, og der ligger en stor ledelsesmæssig opgave i, at medarbejdernes hverdag forandres,” siger Per Lausen.

”Det handler om at opnå forståelse af, at man ikke skal arbejde mere - men anderledes, og jeg oplever, at konsulenterne fra Bredana Axcite får talt ind til vores medarbejdere og fortæller dem, hvor ufarligt det er,” siger Per Lausen.

Han glæder sig over, at det lykkes:

”Jeg hører på vandrørene, at medarbejderne får en tro på, at det nok skal blive godt.”

Når løsningen er implementeret, bliver det langt mere intuitivt at være bruger. Og det er noget, Per Lausen ser frem til:

”Vores gamle løsning var blevet så rodet og kompleks, så det nærmest krævede en Ph.D. i IT at arbejde med den. Vi havde fået lavet mange lappeløsninger. Nu bliver det langt nemmere for alle – og lettere at onboarde nye medarbejdere,” siger Per Lausen.

”Bredana Axcites partnere er selv til stede på vores møder og lægger hånden på kogepladen i forhold til at få tingene til at lykkes".

"Vi er på samme side!”  

Per Lausen, CEO i Eldorado 

Møde med ny kunde var øjenåbner 

Men hvad var det egentlig, der triggede beslutningen om at investere i en helt ny ERP-platform?

Eldorado havde ikke stået stille rent digitalt. Den ellers meget traditionelle grossisthandel startede B2B webshop allerede for 10 år siden, og op til 70 procent af omsætningen bestilles nu online. På lageret arbejdes med Pick-by-voice.

En opgradering af ERP havde allerede været på tale for fem år siden, men her besluttede man at køre videre med AX 2009.

Det afgørende vendepunkt – øjenåbneren – var mødet med en ny kunde, som sælger sine varer via B2C webshop.

”Vi fik simpelt hen at vide af kunden, at vi ikke kunne leve op til deres krav til digital samhandel,” siger Per Lausen.

”Så gik vi hjem og klippe-klistrede. Men det kunne ikke løse problemet.”

Fra det øjeblik stod det klart, at Eldorados fortsatte vækst på nye markeder og med nye typer af kunder var dybt afhængig af data. Og dermed rykkede ERP og e-handelsløsninger fra værktøjskassen helt op i virksomhedsstrategien som en del af forretningsgrundlaget.

Og buen er spændt hårdt nu med samtidig implementering af nyt ERP, PIM og opgraderet e-handelsløsning.

”Det digitale bliver et konkurrenceparameter over for nye kunder, og netop nu er vi på en rejse fra B2B til B2C på nye markeder. I første omgang i Tyskland og Østrig,” siger Per Lausen.

Stort potentiale i optimering af supply chain 

Med 35.000 varenumre, 150 leverandører og vareindkøb i Østen med lange transporttider, er logistikken noget af et puslespil. Hvis brikkerne lægges rigtigt, bliver det et smukt og værdifuldt billede.

Bredana Axcite arbejder langt nede i maskinrummet for at skrue på de parametre, som til sammen udgør det store potentiale for forbedringer.

”En af vores pains er langsomt omsættelige varer. Dem har vi ikke tidligere haft værktøjer til at styre, men det får vi nu. Vi skal tilbyde et bredt og dybt sortiment – og samtidig minimere svaghederne ved at fokusere mere på den enkelte vares livscyklus,” siger Per Lausen.

Der er også fokus på en række lagerfunktioner, ikke mindst optimering af plukkeprocessen generelt og pluk fra Kardex lagerautomater. Regelbaseret plukning skal erstatte den tunge manuelle sortering, og leveringsevnen forbedres gennem bedre styring af tilgængelighed.

Brug af lagerpladsen optimeres ved at klassificere alle varer efter, hvor hurtigt de omsættes. Indgangskontrol af varer og FIFO indføres.

Disponering optimeres gennem mere valide forecast.

Automatisering er et tema i forhold til håndtering af salgsordrer, restordrer og kampagneafmærkning, godkendelse af købsfakturaer og varedisponering.

Og så får Eldorado en række gode statistik- og BI-værktøjer til rådighed, som støtter de mange vigtige beslutninger.

"Vi taler i øjenhøjde, og de formår at udfordre os,” siger CEO Per Lausen, Eldorado, der her ses sammen med CCO Mona Trapp, Bredana Axcite

Et vaskeægte iværksættereventyr 

I 1963 åbnede Børge og Birgit Lausen en dyrehandel i Haderslev med navnet Eldorado. Dermed blev kimen lagt til et iværksættereventyr af bedste jyske slags!

I løbet af de følgende 10 år åbnede de otte butikker mere i Jylland og på Fyn, og begyndte at importere varer selv. I starten mest fugle og fisk.

En rejse til Østen gav idéen til import af artikler til kæledyr, og parret valgte at køre helt over på grossisthandel. Midt i 80’erne lukkede de den sidste detailbutik.

Grossisthandelen udviklede sig, og Børge Lausen begyndte også at producere akvarier og butiksinventar på fabrikken AkvaStabil til dyrehandlerne. De sælges i cirka 40 lande.

Udstyr til hest og rytter kom til midt i 90’erne, hvor Børge Lausen også overtog e-Vet, der leverer udstyr til dyrlæger, dyrehospitaler med mere. Det er siden solgt fra.

I 2008 gik Børge Lausen på ”seniorpension” og overdrog ledelsen til sin søn Per Lausen. Og i 2013 gik datteren Pernille Lausen ind i firmaet som leder af afdelingen for udstyr til hest og rytter. For fire år siden blev en større virksomhed inden for rideudstyr købt til.

I dag omsætter Eldorado for cirka 400 mio. kr. årligt. Virksomheden er førende på sit felt i Danmark og en ledende spiler i Norge og Sverige, hvor Eldorado har haft egne kontorer siden 2017.

Eldorado beskæftiger i alt 120 medarbejdere.

Vil du vide mere?

Vi vil meget gerne dele vores erfaringer med dig. Naturligvis uforpligtende og uden beregning.

keyboard_arrow_up