Furnipart

Dynamics 365 SCM skal hjælpe os med at nå vækstmål på 35 procent

Furnipart er førende inden for specialdesignede kvalitetsgreb til skabe og skuffer og har valgt Bredana Axcite som samarbejdspartner på udvikling og implementering af Dynamics 365 Finance og Supply Chain Management.

Furnipart er førende inden for specialdesignede kvalitetsgreb til skabe og skuffer og har valgt Bredana Axcite som samarbejdspartner på udvikling og implementering af Dynamics 365 Finance og Supply Chain Management.

Furnipart

Branche: Salg, produktion og distribution

Størrelse: Mellemstor

Løsninger: 

 

Furnipart har store forveninger til WMS-løsningen

”Vi kommer til at fordoble plukkehastigheden, når hele lagerstyringen optimeres og varerne ligger de rigtige steder, siger CEO og medejer af Furnipart Rasmus Byriel.

”Dynamics 365 vil også bidrage til at øge vores konkurrenceevne, fordi vi bliver bedre til at støtte og udvikle vores kunder, ”tale” ind i deres systemer og dele kundeforecast.”

Overordnet set er implementeringen af den nye løsning en afgørende forudsætning for at indfri vækstmålet i strategiplanen 2024-28.

”Vores mål er en vækst på 35 procent inden for de kommende godt tre år,” siger Rasmus Byriel.

Da strategiplanen blev lagt i 2023, var Furnipart ikke i tvivl om, at der skulle ”ske noget med logistikken”.

”Vi var også begyndt at købe IT-systemer på siden af AX 2012, for vi havde svært ved at imødekomme alle krav fra vores kunder,” siger Business Proces Manager Morten Præst.

I første omgang var tanken at anskaffe et WMS-system, som skulle spille sammen med det hidtidige ERP-system.

Morten Præst, der er intern projektleder på den nye løsning, stillede imidlertid spørgsmålstegn ved, om det ville være hensigtsmæssigt at implementere nyt WMS-system og derefter – måske et par år senere – ny ERP-løsning.

Overvejelserne førte til et ønske om at skifte til Dynamics 365, og efter at HNCO havde været med i processen som rådgiver, kom Bredana Axcite på banen med sit speciale i Supply Chain Management.

”Vi havde været i tvivl om, hvorvidt WMS modulet i Dynamics 365 kunne løse opgaverne for os. Men Bredana Axcites behovsanalyse forsikrede os om, at det var den rigtige løsning, suppleret med Bredana Axites egne moduler,” siger Morten Præst.

Det indledende samarbejde med Bredana Axcite gav også tillid til, at processen vil komme godt i mål:

”Alle konsulenterne har tidligere været ansat i en virksomhed og ved, hvad de taler om,” siger Morten Præst.

”Det er også et kemispørgsmål. Jeg kan godt lide de mennesker, og jeg kan også godt lide, at der er direkte adgang til topledelsen. Skulle vi få behov for at diskutere noget under forløbet, kan vi hurtigt samle beslutningstagere om bordet og komme videre,” siger Rasmus Byriel, der konstaterer, at Bredana Axcite og Furnipart størrelsesmæssigt er et godt match.

Alle konsulenterne har tidligere været ansat i en virksomhed og ved, hvad de taler om, siger Morten Præst, Business Proces Manager.

Et forandringsprojekt – ikke en IT-leverance

Furnipart har også købt ind på Bredana Axcites tilgang til projektet som et fælles projekt, hvor Bredana Axcite er at opfatte som en samarbejdspartner, der hjælper Furnipart med at få udviklet og implementeret sit nye ERP-system.

”En anden tilbudsgiver ville holde os helt ude af det, og altså levere systemet uden vores medvirken. Det afgjorde sagen endeligt,” siger Rasmus Byriel.

Fokus er nu rettet mod optimering af processer frem mod en løsning tæt på standard ERP. Det stiller krav til forandringsledelse og dermed forankring af projektet i virksomhedens ledelse, der kommer til at spille en aktiv rolle i projektets styregruppe.

Superbrugerne har også en nøglerolle i samarbejdet med Bredana Axcite, og det er en vigtig forudsætning, at de – ligesom de øvrige interne involverede – kan lægge de nødvendige timer i projektet.

Før go live sikrer Bredana Axcite sig, at medarbejderne er parate til at arbejde med det nye ved at eksaminere dem.

”Det synes jeg er rigtig godt. Det er jo os, der skal drive det, når vi går live – men det kan da godt være, vi får lidt svedige håndflader,” siger Morten Præst med et smil.

En anden tilbudsgiver ville holde os helt ude af det, og altså levere systemet uden vores medvirken. Det afgjorde sagen endeligt, siger Rasmus Byriel, CEO og medejer.

 

Større sikkerhed, tryghed og mange smarte løsninger

Foruden optimering af kerneprocesser, som skal medvirke til væsentligt hurtigere og smidigere arbejdsgange inden for lager og logistik, fremhæver Rasmus Byriel den sikkerhed og tryghed, der ligger i en moderne ERP-løsning.

”Vi oplever, at nogle af vores kunder er begyndt at interessere sig for vores ERP-løsning. Hvor sikker er den? Og hvor ligger data? Vi er nødt til at kunne dokumentere langt mere,” siger Rasmus Byriel.

På det felt er der meget stor fordel på AX 2012 og Dynamics 365 Finance og Supply Chain Management, der er født i en tid med høje krav til compliance.

De konkrete løsninger, som ligger i den nye løsning, byder på en stribe forbedringer og smarte løsninger.

Oprettelse af produktstamdata strømlines, kvaliteten af data højnes, og PIM løsningen kommer til at spille optimalt sammen med Dynamics 365.

E-handelsløsningen integreres bedre med ERP, tilbudsprocessen bliver nemmere, og det bliver lettere at styre rammeaftaler og genberegne leveringstider.

Fragtberegningen automatiseres, og modulet Landed Cost giver fuld gennemsigtighed i indkøbsprocessen.

Mange manuelle processer ved fakturagodkendelse bliver overflødige. Bogføring kan endda ske automatisk, hvis der er overensstemmelse mellem indkøbsordre og faktura.

Fakta om Furnipart

Furnipart er et typisk dansk iværksættereventyr, som blev startet af Lars Ole Hansen i to soveværelser i sin private bolig i 1977.

Fælles med andre eventyr var også, at han satsede på den bedste kvalitet og unikt design – inden for greb til skabe og skuffer.

I 1995 var virksomheden vokset så meget, at produktionen kunne outsources.

Nogle år efter opførtes det nuværende hovedkontor med lager i Hinnerup.

Rasmus Byriel indtrådte som medejer og partner i 2004 og blev CEO i 2008.

I 2013 var Furnipart blevet markedsleder i Nordeuropa.

Furnipart var i 2022 blandt de første, der indførte den smarte lagerrobot AutoStore.

I 2022 trådte Lars Ole Hansen ud af virksomheden, som blev overtaget af Rasmus Byriel, der inviterede Blue Equity ind som medejer.

I dag omsættes for mellem 270 og 290 mio. kr., og de primære markeder er Tyskland, England og Frankrig.

Der er 8.500 varenumre.

Furnipart beskæftiger cirka 65 medarbejdere.

Vil du vide mere?

Ønsker du at vide hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at nå sine mål? Tag kontakt her og få en uforpligtende dialog med os.

keyboard_arrow_up