Alfix

Bæredygtighed og digitalisering går hånd i hånd hos Alfix 

Alfix er en af Danmarks største producenter af løsninger til gulve samt opsætning af fliser. Virksomheden arbejder aktivt for mere bæredygtigt byggeri. De har brug for en agil samarbejdspartner, som kan handle hurtigt på tingene og indgå i et tæt samarbejde. Alfixs faste Bredana-konsulent har en specialistbaggrund inden for produktion/logistik, og dialogen starter aldrig på bar bund.

Alfix

Branche: Produktion

Størrelse: Mellemstor 

Løsninger: 

  • Dynamics AX 2012

To ledestjerner stråler nærmest om kap i Alfix’ strategi. Den ene er en proaktiv medvirken til at nedbringe Co2-udledningen ved byggeri og i eksisterende bygninger. Den anden er øget digitalisering, som skal gøre det endnu nemmere at handle med virksomheden – og samtidig optimere og trimme processerne gennem hele værdikæden.

Et resultat af begge målsætninger er processen ved bestilling af Alfix’ facadeløsning DuraTherm, som består af en række delkomponenter til udvendig isolering af eksempelvis parcelhuse fra 60’erne og 70’erne. En løsning, som er med til at nedbringe energiforbruget i bygninger, der totalt set udgør 40 procent af Danmarks samlede energiforbrug. 

Tidligere skulle kunden danne sig et overblik over forbruget til isoleringsløsningen fordelt på mange varenumre og fra flere leverandører. Nu kan man med Alfix facadesystemet nøjes med at indtaste antallet af kvadratmeter, der skal isoleres, ét sted, og svare på nogle få andre spørgsmål. Totalpakken oplyses lynhurtigt, og kort tid efter bestilling bliver paller med alt, hvad der skal bruges af Alfix produkter - inklusiv facadeisolering - leveret på byggepladsen. 

”Det er nemt for vores kunde, som er byggemarkedet eller trælasthandelen, og det er nemt for deres kunde, der typisk er håndværkeren,” siger Anders Bertelsen Toft, direktør og tredje generation i familien bag Alfix. 

”Digitalisering er en naturlig del af vores forretning og en væsentlig del af vores vækststrategi. Facadeløsningen er et konkret eksempel på, at vi digitaliserer, så det bliver lettere for kunden at danne sig et overblik over, hvilke materialer der skal anvendes, og hvad det koster at nedbringe varmeforbrug og dermed Co2-udledning,” siger Anders Bertelsen Toft. 

”Vi skal gerne være dem, der hurtigt imødekommer kundernes behov. Netop dette har vi som dansk familieejet producent gode muligheder for, da vi både geografisk og værdimæssigt er meget tæt på vores kunder og slutbrugere,” siger direktøren. 

”Vi havde brug for en agil samarbejdspartner, som også kunne handle hurtigt på tingene. Vi ønskede ikke en stor organisation med en tung projektledelse – men nogle dygtige folk, der kunne springe til og arbejde tæt sammen med os, når vi fik en idé.”

Per B. Jensen, fabriksdirektør og ansvarlig for IT.

”Brug for en agil samarbejdspartner”

For et par år siden valgte Alfix at arbejde tæt sammen med Bredana Axcite om ERP og øget digitalisering.

”Vi havde brug for en agil samarbejdspartner, som også kunne handle hurtigt på tingene. Vi ønskede ikke en stor organisation med en tung projektledelse – men nogle dygtige folk, der kunne springe til og arbejde tæt sammen med os, når vi fik en idé,” siger Per B. Jensen, der er fabrikschef og ansvarlig for IT.

Han fremhæver den dybe forretningsforståelse, som kendetegner Bredana Axcite.

”Vi starter aldrig på bar bund. Vores faste konsulent har en specialistbaggrund inden for produktion og logistik og kender vores forretning.”

Siden starten på samarbejdet har Alfix og Bredana Axcite gennemført en række projekter, som alle har til formål at digitalisere, trimme og optimere processer.

Facadeløsningen er et af dem. Et andet er forenkling af arbejdsgange ved nye produkter.

”Digitalisering er en naturlig del af vores forretning og en væsentlig del af vores vækststrategi. Facadeløsningen Alfix DuraTherm er et konkret eksempel på, at vi digitaliserer, så det bliver lettere for kunden at danne sig et overblik over, hvilke materialer der skal anvendes, og hvad det koster at nedbringe varmeforbrug og dermed Co2 udledning.”

Anders Bertelsen Toft, direktør.

Kæmpe tidsbesparelse ved oprettelse af produkter

”Når vi skulle oprette nye produkter, var det nødvendigt at udfylde 144 felter for at få alle parametre med. Det var et stort manuelt arbejde, som voksede i takt med et stigende antal egne produkter og handelsvarer,” fortæller Per B. Jensen.

”Bredana Axcite har hjulpet os med at udvikle en løsning i Dynamics AX, som tager en kopi af eksisterende varer, så vi blot skal indtaste det, der afviger. Det vil sige, at vi genbruger produktstamdata.”

”Det har virkelig været en lettelse for vores indkøbsafdeling. Jeg vil gætte på, at det tidligere tog en hel dag at oprette et produkt. Nu tager det en halv til en hel time!”

 

De ”ukendte” gebyrer under kontrol

En af forudsætningerne for at kalkulere de rigtige salgspriser og i sidste ende opnå den ønskede avance er præcist kendskab til kostpriser på de ingredienser, der indgår i en vare.

”Vi oplevede, at der kom flere og flere statslige gebyrer på leverancerne, og at vi efterhånden havde et stort behov for at få overblik over dem. Så sammen med Bredana Axcite har vi udviklet en kostprisberegner, der sikrer, at vi får dem alle sammen med,” siger Per B. Jensen.

”Løsningen kan også hjælpe os med at estimere fremtidige kostpriser, og det er en stor fordel, når vores sælgere allerede i december skal kende salgspriserne i det nye år.”

”Vi har fået meget mere styr på gebyrerne, og det er helt afgørende i vores branche, hvor der ofte indgår 10-15 ingredienser i en vare,” siger Per B. Jensen.

 

Track ’n trace på alle forsendelser

Alfix bruger Danske Fragtmænd til at distribuere de mellem 100 og 200 paller, der afsendes dagligt. Tidligere var der et omfattende papirarbejde forbundet med at læsse varer på trailerne. Men nu er der lavet en integration mellem Dynamics AX og Dropboy fragtsystemet, som med et slag har gjort papiret overflødigt. Det har givet en stor administrativ lettelse og betyder samtidig, at alle varer nu kan spores ved hjælp af track ’n trace.

”Vi har konstant overblik over, hvor alle vores paller befinder sig, og det er en kæmpe fordel,” siger Per B. Jensen.

Alfix har kurs mod cloud

Alle IT-projekter, som Alfix gennemfører nu, tager højde for, at Dynamics AX 2012 inden for et par år skal afløses af Dynamics 365 Finance and Supply Chain Management i skyen.

”Vi har egentlig hidtil holdt på, at vi gerne ville have servere og databaser lokalt, men nu er vi kommet frem til, at sikkerheden ved at være i cloud er større end på vores egne servere,”siger Per B. Jensen.

”Det betyder også noget for os, at systemerne bliver mere tilgængelige for vores medarbejdere, når de ligger i cloud, og at det bliver nemmere at kommunikere med vores samarbejdspartnere. Jeg forestiller mig, at vi inden for nogle år kunne have behov for, at kunderne kan se vores lagerbeholdninger og vi deres,” siger Per B. Jensen.

Forarbejdet til opgraderingen ventes at starte i år.

Fakta om Alfix

Alfix er en af Danmarks største producenter af løsninger til gulve samt opsætning af fliser og en lang række hjælpeprodukter samt facadepuds med mere.

Virksomheden leverer både produkter og teknisk bistand og er ofte involveret i mere krævende projekter som for eksempel store svømmebassiner i ind- og udland.

Alfix arbejder aktivt for mere bæredygtigt byggeri, hvilket også inkluderer konkret arbejde med FN verdensmålene, som er integreret i virksomhedens vækststrategi. Samtidig vil Alfix også gerne inspirere andre til at deltage i den grønne omstilling. Konkret tages en lang række initiativer for at nedbringe virksomhedens miljømæssige aftryk samt Co2-udledningen i fremtidens Alfix produkter. Virksomhedens eget byggeri af et nyt distributionscenter opføres desuden efter retningslinjerne for DGNB-certificering.

Virksomheden ledes af Anders Bertelsen Toft og hans far Torben Carstensen Toft – tredje og anden generation. Hans Carstensen Toft grundlagde som den første generation i familien Alfix i 1963.

Idéen var og er at producere kvalitetsprodukter til gulv-, væg og facadekonstruktioner med stor styrke og holdbarhed.

Alfix har gennem årene udviklet sig organisk til i dag at have 52 medarbejdere. Væksten har været positiv i mange sammenhængende år, og en stor del af produktionen eksporteres til Sverige og Norge.

Vil du vide mere?

Vi vil meget gerne dele vores erfaringer med dig. Naturligvis uforpligtende og uden beregning.

Alfix

Bæredygtighed og digitalisering går hånd i hånd hos Alfix 

Alfix er en af Danmarks største producenter af løsninger til gulve samt opsætning af fliser. Virksomheden arbejder aktivt for mere bæredygtigt byggeri. De har brug for en agil samarbejdspartner, som kan handle hurtigt på tingene og indgå i et tæt samarbejde. Alfixs faste Bredana-konsulent har en specialistbaggrund inden for produktion/logistik, og dialogen starter aldrig på bar bund.

Alfix

Branche: Produktion

Størrelse: Mellemstor 

Løsninger: 

  • Dynamics AX 2012

To ledestjerner stråler nærmest om kap i Alfix’ strategi. Den ene er en proaktiv medvirken til at nedbringe Co2-udledningen ved byggeri og i eksisterende bygninger. Den anden er øget digitalisering, som skal gøre det endnu nemmere at handle med virksomheden – og samtidig optimere og trimme processerne gennem hele værdikæden.

Et resultat af begge målsætninger er processen ved bestilling af Alfix’ facadeløsning DuraTherm, som består af en række delkomponenter til udvendig isolering af eksempelvis parcelhuse fra 60’erne og 70’erne. En løsning, som er med til at nedbringe energiforbruget i bygninger, der totalt set udgør 40 procent af Danmarks samlede energiforbrug. 

Tidligere skulle kunden danne sig et overblik over forbruget til isoleringsløsningen fordelt på mange varenumre og fra flere leverandører. Nu kan man med Alfix facadesystemet nøjes med at indtaste antallet af kvadratmeter, der skal isoleres, ét sted, og svare på nogle få andre spørgsmål. Totalpakken oplyses lynhurtigt, og kort tid efter bestilling bliver paller med alt, hvad der skal bruges af Alfix produkter - inklusiv facadeisolering - leveret på byggepladsen. 

”Det er nemt for vores kunde, som er byggemarkedet eller trælasthandelen, og det er nemt for deres kunde, der typisk er håndværkeren,” siger Anders Bertelsen Toft, direktør og tredje generation i familien bag Alfix. 

”Digitalisering er en naturlig del af vores forretning og en væsentlig del af vores vækststrategi. Facadeløsningen er et konkret eksempel på, at vi digitaliserer, så det bliver lettere for kunden at danne sig et overblik over, hvilke materialer der skal anvendes, og hvad det koster at nedbringe varmeforbrug og dermed Co2-udledning,” siger Anders Bertelsen Toft. 

”Vi skal gerne være dem, der hurtigt imødekommer kundernes behov. Netop dette har vi som dansk familieejet producent gode muligheder for, da vi både geografisk og værdimæssigt er meget tæt på vores kunder og slutbrugere,” siger direktøren. 

”Vi havde brug for en agil samarbejdspartner, som også kunne handle hurtigt på tingene. Vi ønskede ikke en stor organisation med en tung projektledelse – men nogle dygtige folk, der kunne springe til og arbejde tæt sammen med os, når vi fik en idé.”

Per B. Jensen, fabriksdirektør og ansvarlig for IT.

”Brug for en agil samarbejdspartner”

For et par år siden valgte Alfix at arbejde tæt sammen med Bredana Axcite om ERP og øget digitalisering.

”Vi havde brug for en agil samarbejdspartner, som også kunne handle hurtigt på tingene. Vi ønskede ikke en stor organisation med en tung projektledelse – men nogle dygtige folk, der kunne springe til og arbejde tæt sammen med os, når vi fik en idé,” siger Per B. Jensen, der er fabrikschef og ansvarlig for IT.

Han fremhæver den dybe forretningsforståelse, som kendetegner Bredana Axcite.

”Vi starter aldrig på bar bund. Vores faste konsulent har en specialistbaggrund inden for produktion og logistik og kender vores forretning.”

Siden starten på samarbejdet har Alfix og Bredana Axcite gennemført en række projekter, som alle har til formål at digitalisere, trimme og optimere processer.

Facadeløsningen er et af dem. Et andet er forenkling af arbejdsgange ved nye produkter.

”Digitalisering er en naturlig del af vores forretning og en væsentlig del af vores vækststrategi. Facadeløsningen Alfix DuraTherm er et konkret eksempel på, at vi digitaliserer, så det bliver lettere for kunden at danne sig et overblik over, hvilke materialer der skal anvendes, og hvad det koster at nedbringe varmeforbrug og dermed Co2 udledning.”

Anders Bertelsen Toft, direktør.

Kæmpe tidsbesparelse ved oprettelse af produkter

”Når vi skulle oprette nye produkter, var det nødvendigt at udfylde 144 felter for at få alle parametre med. Det var et stort manuelt arbejde, som voksede i takt med et stigende antal egne produkter og handelsvarer,” fortæller Per B. Jensen.

”Bredana Axcite har hjulpet os med at udvikle en løsning i Dynamics AX, som tager en kopi af eksisterende varer, så vi blot skal indtaste det, der afviger. Det vil sige, at vi genbruger produktstamdata.”

”Det har virkelig været en lettelse for vores indkøbsafdeling. Jeg vil gætte på, at det tidligere tog en hel dag at oprette et produkt. Nu tager det en halv til en hel time!”

 

De ”ukendte” gebyrer under kontrol

En af forudsætningerne for at kalkulere de rigtige salgspriser og i sidste ende opnå den ønskede avance er præcist kendskab til kostpriser på de ingredienser, der indgår i en vare.

”Vi oplevede, at der kom flere og flere statslige gebyrer på leverancerne, og at vi efterhånden havde et stort behov for at få overblik over dem. Så sammen med Bredana Axcite har vi udviklet en kostprisberegner, der sikrer, at vi får dem alle sammen med,” siger Per B. Jensen.

”Løsningen kan også hjælpe os med at estimere fremtidige kostpriser, og det er en stor fordel, når vores sælgere allerede i december skal kende salgspriserne i det nye år.”

”Vi har fået meget mere styr på gebyrerne, og det er helt afgørende i vores branche, hvor der ofte indgår 10-15 ingredienser i en vare,” siger Per B. Jensen.

 

Track ’n trace på alle forsendelser

Alfix bruger Danske Fragtmænd til at distribuere de mellem 100 og 200 paller, der afsendes dagligt. Tidligere var der et omfattende papirarbejde forbundet med at læsse varer på trailerne. Men nu er der lavet en integration mellem Dynamics AX og Dropboy fragtsystemet, som med et slag har gjort papiret overflødigt. Det har givet en stor administrativ lettelse og betyder samtidig, at alle varer nu kan spores ved hjælp af track ’n trace.

”Vi har konstant overblik over, hvor alle vores paller befinder sig, og det er en kæmpe fordel,” siger Per B. Jensen.

Alfix har kurs mod cloud

Alle IT-projekter, som Alfix gennemfører nu, tager højde for, at Dynamics AX 2012 inden for et par år skal afløses af Dynamics 365 Finance and Supply Chain Management i skyen.

”Vi har egentlig hidtil holdt på, at vi gerne ville have servere og databaser lokalt, men nu er vi kommet frem til, at sikkerheden ved at være i cloud er større end på vores egne servere,”siger Per B. Jensen.

”Det betyder også noget for os, at systemerne bliver mere tilgængelige for vores medarbejdere, når de ligger i cloud, og at det bliver nemmere at kommunikere med vores samarbejdspartnere. Jeg forestiller mig, at vi inden for nogle år kunne have behov for, at kunderne kan se vores lagerbeholdninger og vi deres,” siger Per B. Jensen.

Forarbejdet til opgraderingen ventes at starte i år.

Fakta om Alfix

Alfix er en af Danmarks største producenter af løsninger til gulve samt opsætning af fliser og en lang række hjælpeprodukter samt facadepuds med mere.

Virksomheden leverer både produkter og teknisk bistand og er ofte involveret i mere krævende projekter som for eksempel store svømmebassiner i ind- og udland.

Alfix arbejder aktivt for mere bæredygtigt byggeri, hvilket også inkluderer konkret arbejde med FN verdensmålene, som er integreret i virksomhedens vækststrategi. Samtidig vil Alfix også gerne inspirere andre til at deltage i den grønne omstilling. Konkret tages en lang række initiativer for at nedbringe virksomhedens miljømæssige aftryk samt Co2-udledningen i fremtidens Alfix produkter. Virksomhedens eget byggeri af et nyt distributionscenter opføres desuden efter retningslinjerne for DGNB-certificering.

Virksomheden ledes af Anders Bertelsen Toft og hans far Torben Carstensen Toft – tredje og anden generation. Hans Carstensen Toft grundlagde som den første generation i familien Alfix i 1963.

Idéen var og er at producere kvalitetsprodukter til gulv-, væg og facadekonstruktioner med stor styrke og holdbarhed.

Alfix har gennem årene udviklet sig organisk til i dag at have 52 medarbejdere. Væksten har været positiv i mange sammenhængende år, og en stor del af produktionen eksporteres til Sverige og Norge.

Vil du vide mere?

Vi vil meget gerne dele vores erfaringer med dig. Naturligvis uforpligtende og uden beregning.

keyboard_arrow_up