Restordrehåndtering i D365 SCM
Juli 2025 // 3 MIN
Hvornår er en restordre egentlig en restordre? I D365 SCM vises linjen først som restordre, når leveringsdatoen er overskredet også selvom den er bekræftet.
Forskellen mellem forretningsforståelse og systemlogik i restordrehåndtering
For langt de fleste virksomheder defineres en restordre som en ordrelinje, der ikke kan leveres fuldt til kunden på den ønskede dato.
I D365 SCM er restordrer dog defineret som ordrelinjer, der har overskredet deres leveringsdato. Hvis linjen har en bekræftet dato, skal denne således være overskredet, før linjen vises i oversigten Restordrelinjer:
Det er som regel ikke en ideel løsning – især ikke hvis man også benytter DTT (Disponibel Til Tilsagn) som leveringsdatokontrol, hvor man beregner en bekræftet dato på baggrund af kundens ønskede dato. Den bekræftede dato kan ved manglende beholdning føre til en bekræftet langt ud i tid, hvorved ordren først ses som en restordre, når den bekræftede dato overskrides.
Eksempel:
En kunde bestiller 10 styk af vare A001 med en ønsket leveringsdato pr. 30-06-2025. Vi har kun 3 på lager, så den bekræftede dato sættes lig med dags dato + ATP-horisonten – i dette tilfælde 31-07-2025.
Set fra kundens side er linjen en restordre – vi kan ikke opfylde den ønskede leveringsdato. I D365 er linjen dog først en restordre pr. 01-08-2025.
En bedre løsning
I Axcite Sales er der i al beskedenhed lavet en mere elegant løsning.
Løsningen bygger på, at ATP genberegnes periodisk, så alle åbne salgsordrelinjer altid har en realistisk bekræftet dato (en anden feature i Axcite Sales), og der introduceres et decideret restordreprincip, som kan sættes pr. kunde eller salgsordre:
Intet princip
Er denne værdi valgt på kunden, virker det, som du kender.
Ingen restordrer
Denne værdi vælges, hvis kunden ikke ønsker restordrer. Vi skal levere det, vi kan, på den ønskede dato og annullere resten.
Der laves derfor automatisk split ud fra ATP-mængde på den ønskede dato, mens restmængden annulleres.
Med næste ordre
Dette princip vælges, hvis restordremængden skal leveres på næste ordre fra kunden.
I løsningen laves der automatisk split ud fra ATP-mængde på den ønskede dato, så restmængden flyttes til en ny ordrelinje, der markeres som en restordre. Ved oprettelse af en ny ordre til samme kunde inkluderes linjer af typen Restordre automatisk, hvis den bekræftede dato på restordrelinjen, er mindre end eller lig med den ønskede dato på den nye salgsordre.
Manuelt
Dette princip vælges, hvis restordrelinjer skal vurderes manuelt af ordreindtasteren i forbindelse med oprettelse af nye ordrer.
Den oprindelige linje splittes automatisk ud fra ATP-mængde på den ønskede dato, så restmængden flyttes til en ny ordrelinje, der markeres som en restordre. Ved oprettelse af en ny salgsordre kan man derpå vælge at inkludere udvalgte restordrelinjer – typisk baseret på bekræftet dato.
Øvrige features
Restordrelinjer virker naturligvis igennem Intercompany-kæder, og der tages i beregningen af lagdelte gebyrer højde for, om en linje tilhører den oprindelige ordre (så kunden ikke får fragtfri levering to gange på baggrund af samme ordrelinje).
Se video med eksempler
Oplæg på SCM dagen 2025
Få et større indblik i, hvordan du skal bruge ATP og CTP, når Application Consultant Linda Mai Andresen og Cheif Operations Officer Thomas P. Frantsen fortæller om genberegning af leveringstid og håndtering af restordrer til SCM dagen 2025 d. 17 september.
Se programmet og tilmeld dig her
Vil du vide mere?
Er du interesseret i at høre mere eller se en demo af Axcite Sales, er du velkommen til at kontakte os her.