Bogføringsloven

Om et halvt år træder den nye bogføringslov i kraft - er I klar?

8. FEBRUAR 2024 // 2 MIN.

Efter at være udskudt nogle gange, er det nu officielt at den nye bogføringslov træder i kraft pr. 1. juli i år. Den stiller krav til både digitalisering og dit ERP-system. 

Den nye bogføringslov skal gøre det enklere at drive virksomhed og indberette til det offentlige. Den 1. juli 2024 skal hele jeres bogføring være digitaliseret. 

Nu er der sat en endelig dato for, hvornår det skal være slut med bilag på papir. I hvert fald for nogle virksomheder. 

Den nye bogføringslov træder i kraft pr. 1. juli 2024. Det er ensbetydende med, at alle transaktioner skal digitaliseres og opbevares i et system, som er godkendt af Erhvervsstyrelsen. Ellers har virksomheden selv ansvaret for at leve op til loven. 

I første omgang gælder det virksomheder, der aflægger regnskab efter årsregnskabsloven. I 2026 følger personligt ejede virksomheder og foreninger efter. 

Ifølge Erhvervsstyrelsen er formålet med den nye lov at gøre det enklere at drive virksomhed og give mulighed for at automatisere mange delprocesser, der knytter sig til bogføring og indberetninger til det offentlige. 

Hvilke konsekvenser får loven for jeres virksomhed? 

Den første forudsætning for at leve op til kravene er, at det system, man anvender, er registreret. 

Microsoft Dynamics 365 Finance er blandt disse, mens Dynamics AX ikke figurerer på listen hos Erhvervsstyrelsen primo 2024. Registreringsarbejdet er imidlertid fortsat i gang, og ifølge Erhvervsstyrelsen vil ”kravene til ikke-registrerede systemer bliver offentliggjort i starten af 2024”. 

Det er virksomhedens eget ansvar at sikre, at systemet lever op til kravene, hvis der ikke anvendes et godkendt system. 

Vi kan hjælpe med digital bogføring i Dynamics 365 Finance og AX 2012

Den anden forudsætning for at overholde loven, er at sørge for digitalisering af alle jeres bilag. 

Hvis I allerede er i gang, er der måske behov for at gøre løsningen komplet.  

Kører I stadig papirbogholderi, er den nye bogføringslov et vink med en vognstang om at komme i gang med digitaliseringen.  

Uanset hvad, kan vi hos Bredana Axcite hjælpe jer. 

Vores Axcite Invoice Workflow digitaliserer kreditorbogholderiet og styrer hele godkendelsesprocessen.  

Denne løsning har mange af vores kunder allerede, og en del har også glæde af den lille ekstra løsning, som gør det muligt at vedhæfte en fil til finanskladden og således digitalisere andre bilag.

Læs om Axcite Invoice Workflow her

Vi kan også hjælpe med korrekt håndtering af afregningsbilag fra en ekstern løsning via integration til Dynamics 365 Finance og Dynamics AX 2012.

Indberetning til det offentlige via SAF-T understøttes af Dynamics 365 Finance, men ikke af AX2012 og AX2009, så her skal der udvikles en løsning. 

Bredana Axcite følger naturligvis udrulningen af den nye bogføringslov og registrering af systemer nøje. Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål. 

Ønsker du en præsentation af vores Axcite Invoice Workflow og/eller andre af vores løsninger til digitalisering af bogføring, er du meget velkommen til at kontakte Mona Trapp, CCO, på mail: mst@bredana.dk. 

Vi er specialister i Microsoft Dynamics 365

Vi er særligt stolte af vores certificering som Microsoft-partner med speciale i Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management og Finance. Det betyder nemlig, at du er garanteret markedsledende ERP-produkter af høj kvalitet og sikkerhed.

Læs mere om vores løsninger

Hvad med dit næste ERP-projekt?

Vil I vide mere om Dynamics 365, vil vi gerne dele ud af vores viden og erfaringer. Udfyld kontaktformularen, og vi vender hurtigst muligt tilbage. 

 

 
 
keyboard_arrow_up